Berapa kerap untuk air lobak?

Apabila menanam sayuran, setiap tukang kebun sayur bermimpi untuk menuai yang baik. Tetapi ini boleh dicapai hanya dalam satu keadaan: penjagaan setiap tanaman yang disemai mesti memenuhi piawaian dan keperluan untuk tumbuhan ini. Mari kita anggap kaedah ini dengan contoh semua tanaman akar yang diketahui - wortel .

Berapa kerapkah anda menghidu wortel?

Tanpa ragu, titik pusat dalam menjaga setiap sayuran adalah penyiramannya. Air adalah salah satu syarat utama untuk pertumbuhan yang baik dan pembangunan tanaman tanaman, terutama tanaman akar. Jadi, berapa kerap dan berapa banyak keperluan untuk wortel air? Ia bergantung pada peringkat pertumbuhan dan keadaan cuaca. Biji akar ini seperti tug, jadi mereka perlu direndam, dan selepas menanam dan sebelum penampilan pertama muncul, wortel, sebagai peraturan, harus disiram dengan kerap dan banyak. Untuk percambahan, mereka memerlukan kelembapan, dan supaya ia tidak menguap dari permukaan bumi, katil itu paling diselubungi dengan balutan plastik sebelum kemunculan pucuk.

Apa yang telah dikatakan di atas berkaitan dengan penanaman musim bunga. Sekiranya anda membuat keputusan untuk menanam lobak untuk musim sejuk, anda boleh meletakkan benih di dalam tanah (ini perlu dilakukan sebelum bermulanya frosts), dan mula menyiram pada musim bunga.

Jadi, seperti yang telah kita ketahui, menyiram pucuk wortel selalunya cukup - sebagai lapisan atas tanah kering, di mana benih. Jadi ia perlu dilakukan sehingga tumbuhan tidak memperoleh daun sebenar 3-4. Kemudian, jumlah penyiraman dikurangkan supaya sistem akar berkembang dengan baik. Jika tidak, jika tumbuhan itu terlalu sering disiram, serta seli masa panjang kemarau dan pengairan air, akar wortel mula cawangan, dan ini tidak dibenarkan.

Dalam panas menyiram wortel, tentu saja, anda perlu lebih kerap, jika tumbuhan anda hanya layu. Dan ia harus dilakukan hanya apabila tidak ada ancaman bahawa tumbuhan akan mendapat sinar matahari (pada subuh atau pada waktu petang selepas matahari telah melampaui langit).

Sekarang mari kita bercakap tentang cara terbaik untuk menghidangkan katil dengan wortel. Paling penting, ia bertindak balas untuk menyiram di bawah akarnya, kerana sayuran ini dimiliki oleh tanaman akar. Penyiraman pada daun (ia juga dipanggil perkataan "percikan") boleh digunakan dalam cuaca panas untuk sedikit menyegarkan tumbuhan. Adalah lebih baik untuk melakukannya pada waktu senja, apabila haba akan jatuh sedikit, sehingga pagi hingga titisan air di dedaunan kering dengan baik dan tidak menyebabkan wortel merosakkan selaran matahari.

Berapa kerap untuk air wortel dalam cuaca panas, kami sudah mengetahui. Tetapi bagaimana jika snap sejuk tiba-tiba berlaku? Dalam tempoh ini adalah lebih baik untuk membuat air pada waktu pagi atau petang, tetapi pada sebelah petang ia tidak boleh dilakukan, kerana kelembapan yang berlebihan menyebabkan lesi jamur tanaman akar. Di samping itu, apabila terikan air, akar tidak dapat menyampaikan nutrien ke bahagian atas tumbuhan, oksigen tidak mengalir kepada mereka, jadi anda tidak mendapat hasil tuaian yang baik.

Juga elakkan menyiram dalam dos kecil. Mengapa wortel memerlukan air dengan banyaknya? Fakta bahawa kelembapan mesti mencapai akar tumbuhan, yang penting untuk masaknya. Sekiranya anda sering air, tetapi sedikit, air akan menguap dari permukaan tanah, dan tidak sampai kepada sistem akar lobak. Tetapi untuk pertumbuhan rumpai yang aktif, penyiraman ini akan mencukupi - simpan ini!

Selepas penyiraman yang banyak, jangan lupa melonggarkan tanah untuk mendapatkan akses yang lebih baik ke oksigen. Dan pilihan terbaik ialah memasaknya dengan kompos, humus, jerami, habuk papan atau gambut.

Sebelum menuai lobak, penyiraman, sebaliknya, tidak boleh. Adalah disyorkan untuk menghentikan penyembur secara tetap kira-kira 3 minggu sebelum waktu ini - ia perlu kemudiannya akar dijaga lebih lama pada musim sejuk.