Kaaba


Kuil utama Islam, yang dipanggil Kaabah, menarik ratusan ribu peziarah ke Mekah setiap tahun. Menurut Al-Quran, kota ini adalah pusat suci umat Islam di seluruh dunia.

Lokasi:


Kuil utama Islam, yang dipanggil Kaabah, menarik ratusan ribu peziarah ke Mekah setiap tahun. Menurut Al-Quran, kota ini adalah pusat suci umat Islam di seluruh dunia.

Lokasi:

Kaabah terletak di halaman masjid Masjid al-Haram , di kota Mekah di Arab Saudi , berhampiran dengan pantai Laut Merah. Wilayah negara ini dipanggil Hijaz.

Siapakah yang membina Kaabah di Mekah?

Data yang tepat pada berapa tahun Kaabah dan siapa pengarang kuil Muslim ini tidak ditubuhkan sehingga hari ini. Mengikut beberapa sumber, kuil itu muncul walaupun di bawah Adam, dan kemudian dimusnahkan oleh Banjir dan dilupakan. Pemulihan Kaabah dilakukan oleh nabi Ibrahim bersama anaknya Ismail, yang, menurut legenda, dibantu oleh malaikat Gabriel. Bukti-bukti versi ini adalah tapak kaki nabi, yang dipelihara di salah satu batu. Terdapat juga legenda yang menjelaskan di mana batu hitam muncul di Kaabah. Ketika hanya ada satu batu yang tersisa sebelum selesai pembangunan, Ismail pergi mencarinya, dan ketika ia kembali, ia mendapati batu tersebut telah ditemukan dan dari bapaknya ia mengetahui bahwa ia dibawa oleh Jendral Gabriel langsung dari Syurga. Ini adalah Batu Hitam, peletakannya adalah penyiapan pembinaan kuil.

Untuk semua kewujudannya, tempat kudus telah dibina semula dan dibina semula mengikut data yang berbeza 5-12 kali. Alasannya adalah kebakaran. Pembinaan semula Kaaba yang paling terkenal terjadi di bawah Nabi Muhammad, maka bentuknya berubah dari paralelepiped ke kubus. Perestroika terakhir telah dijalankan pada abad ke-1 Masehi, dan dalam bentuk ini Ka'ba telah bertahan hingga sekarang. Pembinaan semula kosmetik yang terakhir adalah bertarikh pada tahun 1996.

Apakah Kaabah?

Dalam terjemahan dari Kaaba Arab berarti "rumah suci". Apabila berdoa, umat Islam berpaling ke Kaabah.

Kaaba diperbuat daripada granit, mempunyai bentuk kiub dan dimensi adalah ketinggian 13.1 m, panjang 11.03 m dan lebar 12.86 m. Di dalamnya terdapat 3 tiang, lantai marmar, lampu siling dan meja kemenyan.

Apa yang ada dalam Kaabah suci?

Kebanyakan jemaah haji bertanya soalan tentang kubus Kaaba, yang berkaitan dengan kandungan dalamannya: tentang apa batu suci di Kaaba, bagaimana dan kapan masuk ke dalam, hotel yang berhampiran, bertanya tentang fakta yang menarik . Marilah kita lebih terperinci mengenai apa yang menjadi asas kandungan dalaman tempat suci ini:

  1. Batu hitam. Ia adalah batu besar di sudut timur kuil pada ketinggian 1.5 meter. Orang-orang Islam menganggapnya sebagai nasib yang besar untuk menyentuh batu, yang pernah disentuh nabi Muhammad dengan tongkatnya.
  2. Pintu itu. Ia terletak pada ketinggian kira-kira 2.5 m di bahagian timur kiub, untuk melindungi struktur dari banjir. Pintu itu dibentangkan sebagai hadiah oleh raja ke-4 Saudi Khalid ibn Abdul Aziz. Untuk kemasannya, hampir 280 kg emas digunakan. Kunci dari Kaabah disimpan oleh keluarga Bani Pike, yang menjaga ketenteraman dan kebersihan. Sejak zaman Nabi Muhammad SAW
  3. Longkang longkang. Dia disediakan untuk menyingkirkan sungai-sungai yang dahsyat dan keruntuhan kuil. Air yang mengalir ini dianggap sebagai simbol rahmat dan diarahkan ke tempat di mana isteri dan anak lelaki nabi Ibrahim dikebumikan.
  4. The plinth. Ia adalah asas di mana tembok-tembok Kaabah diadakan, dan juga berfungsi sebagai perlindungan dasar dari perairan bawah tanah.
  5. Hijr Ismail. Dinding separuh bulat rendah di mana jemaah boleh berdoa. Di sini dikebumikan mayat isteri Ibrahim dan anaknya Ismail.
  6. The Multazam. Satu bahagian dinding dari batu Hitam ke pintu.
  7. Makam Ibrahim. Sebuah tempat dengan jejak Nabi Ibrahim.
  8. Sudut Batu Hitam.
  9. Sudut Yaman adalah sudut selatan Kaabah.
  10. Sudut Sham terletak di bahagian barat Kaabah.
  11. Sudut Iraq adalah utara.
  12. Kiswa. Ia adalah kain sutera warna hitam dengan sulaman emas. Kiswu digunakan untuk pelabuhan Kaabah. Tukar setiap tahun, memberikan kiswu yang digunakan dalam bentuk kain kepada jemaah haji.
  13. Jalur marmar. Ia menandakan tempat-tempat untuk memintas kuil semasa haji. Sebelum ini, ia berwarna hijau, kini berwarna putih.
  14. Tempat berdiri Ibrahim. Menunjukkan titik di mana nabi berdiri semasa pendirian kuil.

Kaedah untuk melawat Kaabah

Terdahulu, sesiapa sahaja boleh menghadiri Kaabah. Walau bagaimanapun, memandangkan banyak jemaah haji dan saiz Kaabah yang sangat kecil, kuil itu ditutup. Pada masa ini, hanya tetamu yang sangat penting yang dibenarkan memasukinya, dan hanya 2 kali setahun, apabila upacara mandi dilakukan sebelum permulaan bulan Ramadhan dan sebelum Haji.

Umat ‚Äč‚ÄčIslam yang mempunyai peluang untuk menunaikan ibadah haji ke Mekah dapat menyentuh kuil utama dunia semasa jalan memutar di sekitar Kaabah. Wakil-wakil agama lain tidak dapat melawat tempat suci ini. Pada zaman Haji, sejumlah besar orang tertumpu di sekitar Kaabah, dan beratus-ratus cedera dan kemalangan direkodkan setiap tahun. Untuk mengelakkan diri daripada menghancurkan, anda boleh mempertimbangkan pilihan untuk menterjemahkan haji orang Islam ke Mekah: anda dapat melihat tembakan langka yang menunjukkan apa yang Kaaba dan bagaimana ia kelihatan dari dalam.

Bagaimana hendak ke sana?

Untuk melawat Kaabah, anda boleh pergi ke destinasi dengan berjalan kaki atau dengan kereta. Dalam versi pertama, pergi ke Masjid Al-Haram, dan di kedua - pergi di sepanjang jalan nombor 15, King Fahd Rd atau King Abdul Aziz Rd.