Baja untuk strawberi pada musim bunga

Tidak ada yang lebih baik daripada menuai strawberi dari taman anda sendiri . Tetapi untuk tanaman ini menjadi berkualiti tinggi dan berlimpah, stroberi perlu dipatuhi terlebih dahulu: mengeluarkan daun yang mati semasa musim sejuk dan tumbuhan, mengalir tanah, air dengan teliti dan, tentu saja, menyuburkan. Mengenai keistimewaan stroberi berpakaian atas pada awal musim bunga, kami akan bercakap hari ini.

Apa yang boleh menyuburkan stroberi pada awal musim bunga?

Baja jenis apa yang boleh anda buat pada musim bunga untuk strawberi? Terdapat banyak pilihan untuk menyelesaikan masalah ini, kerana pada musim bunga sebagai baja untuk strawberi anda boleh menggunakan campuran siap pakai, dan disediakan dengan tangan anda sendiri dari ragi, baja ayam atau kotoran, urea, abu kayu dan banyak lagi. Tetapi perlu diingati bahawa tumbuhan strawberi agak menentu, jadi penting bukan sahaja untuk memberi makan pada waktunya, tetapi bagaimana untuk melakukannya dengan betul, secara optimum memilih komposisi makan.

Sehingga kini, banyak karya saintifik yang ditumpukan kepada pemupukan strawberi musim bunga telah ditulis, di mana perkadaran mikroelemen yang diperlukan untuk tumbuhan diberikan, dan juga akibat kekurangan dan kelebihannya masing-masing digambarkan. Tetapi tidak semua orang mahu pergi lebih jauh ke dalam hutan saintifik, jadi kami hanya memberikan peraturan asas untuk menambah stroberi di bawah strawberi pada musim bunga.

Tips Berguna

  1. Memupuk strawberi pada musim bunga bermula untuk tahun kedua selepas penanaman. Pertama, pada tahun pertama kehidupan belukar akan cukup mencukupi untuk baja yang diperkenalkan ke dalam tanah semasa penanaman. Kedua, loji yang tidak cekap dengan unsur-unsur surih yang melimpah pasti akan merugikan, mempromosikan perkembangan pelbagai penyakit. Semasa penanaman di atas katil, benih strawberi disenyawakan seperti berikut: campuran humus, garam kalium, superphosphate dan urea dituangkan ke dalam lubang penanaman dan kemudian disiram dengan banyaknya (10 liter air per meter persegi katil taman). Campuran untuk baja disediakan dalam bahagian berikut: 25 gram urea dan garam kalium dan 40 gram superphosphate pergi ke baldi humus.
  2. Strawberi tahun kedua kehidupan disenyawakan pada musim bunga awal, sebaik sahaja salji turun dan tanah memanas sedikit. Sebelum memohon baja, katil strawberi dibersihkan, mengeluarkan semak mati dan bahagian tumbuhan. Tanah di taman dipulihkan dengan habuk papan atau humus. Kemudian, untuk setiap belukar, tuangkan satu liter amonium sulfat yang dibubarkan dalam air dalam campuran dengan kotoran lembu (satu sudu ammonium sulfat dan dua cawan baja lembu diambil setiap baldi air). Pergudangan atas yang sama sesuai untuk semak strawberi tahun keempat hidup.
  3. Untuk memberi stroberi tahun ketiga hidup, gunakan komposisi yang sama seperti ketika menanam, mengurangkan jumlah urea di dalamnya hingga 10 gram.
  4. Strawberry tahun kedua atau keempat kehidupan juga boleh disenyawakan dengan sampah ayam, menyediakan penyelesaiannya seperti berikut: kapasiti dipenuhi dengan penurunan sebanyak 1/3 dan diisi dengan air ke atas. Campuran yang dihasilkan diketepikan selama 36 jam, kemudian dicairkan dengan air empat kali lebih, kemudian dibawa ke lorong ke kedalaman 8-10 cm, dengan banyaknya air dari atas dengan air. Pada 1 meter persegi katil diperlukan kira-kira 1 kg baja yang sama.
  5. Selain membaja secara langsung ke dalam tanah, ada kemungkinan untuk menghasilkan stroberi atas bunga stroberi pada musim bunga. Makan ini biasanya diulang tiga kali setiap musim: pada daun muda, ketika berbunga dan pada ovarium muda. Untuk pembungkusan foliar, lebih baik untuk menggunakan campuran khas dibuat di mana keseimbangan semua bahan yang diperlukan untuk tumbuhan seimbang dengan seimbang.
  6. Apabila membaja strawberi pada musim bunga, jangan lupa bahawa kelebihan baja mineral boleh menyebabkan kemerosotan dan juga kematian keseluruhan tanaman strawberi. Oleh itu, peraturan keemasan dalam perkara ini adalah lebih baik sedikit dibawah-menyuburkan.