Hasil kentang dari 1 hektar

Setiap orang yang menanam sayuran mahu mendapatkan hasil yang tinggi. Budaya sayuran yang paling popular dan popular adalah kentang, yang di negara-negara dengan iklim yang sederhana dianggap betul sebagai "roti kedua". Biasanya purata hasil kentang dari 1 hektar tidak melebihi 15-20 tan. Tetapi ini adalah petunjuk yang sangat rendah! Malah, hasil tanaman akar boleh menjadi lebih besar. Mari cuba cari: bagaimana anda boleh meningkatkan hasil kentang?

Faktor-faktor yang mempengaruhi hasil kentang

Hasil kentang setiap hektar secara langsung berkaitan dengan beberapa faktor:

Bagaimana untuk meningkatkan hasil kentang?

Hasil maksimum kentang dapat diberikan jika sejumlah syarat dipenuhi. Pertama sekali, adalah perlu untuk memilih pelbagai kentang, yang berjaya ditanam di kawasan ini. Ia harus dipandu oleh Daftar Negeri Tanaman Kultivasi, yang disarankan untuk penanaman di kawasan tertentu. Ia juga perlu diambil kira bahawa walaupun pelbagai yang paling luar biasa apabila ditanam di satu tapak selama beberapa tahun secara beransur-ansur mengurangkan hasil. Oleh itu, setiap 3 hingga 4 tahun, anda perlu menukar bahan penanaman.

Bagi kentang yang semakin meningkat, yang paling sesuai adalah tanah dengan struktur yang memberikan kelembapan yang baik dan kebolehtelapan udara, terutamanya pasir berpasir dan berpasir. Tetapi tanah liat dan solonchak tidak sesuai untuk penanaman tanaman akar. Sebelum menanam, diperlukan untuk melonggarkan kualitatif supaya umbi mendapat kelembapan dan udara yang cukup semasa tumbuh-tumbuhan. Cemerlang, jika alfalfa dan tanaman makanan lain, serta kekacang, terlibat sebagai siderates (pendahulu).

Dengan cara yang terbaik, produktiviti kentang awal dan lewat terjejas oleh penggunaan baja untuk membajak. Ia boleh menjadi pakaian organik organik (kompos, kotoran yang dibuang atau najis burung) dan baja mineral, terutamanya kompleks kalium-fosforus. Untuk varieti awal kentang, suplemen dengan baja yang mengandungi magnesium juga diperlukan.

Cara teknologi untuk meningkatkan hasil kentang

Tepat masa menjalankan operasi teknologi pada penanaman kentang: merumput, hilling, perjuangan terhadap pembongkar, adalah ikrar tanaman yang baik.

Terdapat beberapa kaedah yang membolehkan peningkatan hasil kentang.

Kaedah G├╝lich

Bumi dibahagikan kepada bahagian 1x1 m. Dalam setiap persegi, humus diperkenalkan dan umbi besar diletakkan. Selepas penampilan pucuk di tengah-tengah belukar dicurahkan tanah longgar, supaya pucuk tumbuh pada sudut. Prosedur ini diulang sehingga pembentukan semak dengan beberapa peringkat. Dengan penyiraman yang baik, satu tumbuhan menghasilkan 16 kg kentang.

Kaedah miteman

Kentang ditanam di atas katil 0,5 m lebar dan 1 m di antara mereka. Katil-katil itu dikelilingi oleh hamparan tanah untuk menyelamatkan air. Budaya ini sering disiram dan 3 kali musim diberi makan, tetapi tidak ada hilling. Kaedah ini membolehkan untuk mengurangkan kawasan yang diperuntukkan untuk kentang dan meningkatkan hasilnya kepada 50-55 tan dari 1 hektar.

Teknologi Belanda

Teknologi Belanda yang popular sekarang ini membolehkan anda untuk mengumpul 2 kg ubi dari belukar. Keanehannya adalah bahawa kentang penanaman harus mempunyai diameter 3 - 5 cm dan diukir dengan persiapan khusus. Ubi ditanam di puncak 25 cm tinggi, barisan antara baris tidak kurang daripada 65 cm. Musim ini disiram sekurang-kurangnya 3 kali dan longgar untuk pengudaraan tanah. Seminggu setengah sebelum penuaian yang dirancang akan dikeluarkan semua puncak.

Satu lagi cara yang berkesan untuk meningkatkan hasil kentang adalah untuk menghapuskan peduncles dalam fasa pembentukan putik.